Všichni rodiče by byli rádi, kdyby z jejich dětí vyrostli úspěšní a šťastní lidé. Z toho důvodu mámy ani tátové nelitují sil, času ani prostředků vynaložených na vzdělání dětí. Nabízí se otázka, zda dobré vzdělání vždy představuje záruku bezproblémové budoucnosti dítěte?
Existují totiž ještě jiné znalosti a návyky, které mohou dítěti pomoci překonat mnohé obtíže na cestě k úspěšné budoucnosti.
Umění stát si za svým názorem
To je jeden z nejdůležitějších návyků pro současnou dobu a je rozhodně velice dobré, když si jej dítě osvojí již v raném věku. Ostatně vy mu nebudete vždy moci být nablízku, abyste mu v nepříznivé situaci přispěchali na pomoc. Za tímto účelem je nutné ukázat, že se uvnitř rodiny názor dítěte bere vážně. Dítě musí vědět, že je slyšíte a že mu rozumíte. Proto když s ním hovoříte, dejte najevo, že vás jeho názor zajímá a že tento jeho názor oceňujete. Na to, co říká, reagujte spíše pozitivně a na dětské otázky neodpovídejte sarkasticky nebo neústupně.
Soustředěnost
Děti nejraději soustředí svoji pozornost na to, co je v daném okamžiku nejvíce zajímá. Když se s dítětem učíte, snažte se proto, aby pro něho toto učení bylo nejen užitečné, ale také zajímavé. Například, když se dítě učí psát, poproste je někdy, aby písmena napsalo např. křídou na lavici nebo na asfalt nebo aby tato písmenka vymodelovalo z nějaké modelovací hmoty. Nezapomínejte, že chování rodičů je pro dítě tím nejlepším příkladem. Věnujte dítěti několik minut času s tím, že se mu budete plně věnovat a že nenecháte nic jiného, aby odvádělo vaši pozornost. Schopnost dětí soustředit se také lze trénovat pomocí stolních her. Posloužit v tomto směru mohou i jiné činnosti jako např. kreslení nebo skládání puzzle. Kromě toho byste měli vést dítě k tomu, aby si během vycházek všímalo různých zajímavostí: jako např. Vývěsek, aut různých barev nebo modelů, dále barev, tvarů resp. Textury různých předmětů.
Samostatnost
Čím dříve se dítě naučí dělat některé věci samostatně, tím se v budoucnu bude cítit sebejistěji a tím snazší potom pro něho bude vyrovnat se školními a také s jinými povinnostmi kterých mu, jak poroste, bude postupně přibývat. Naučte dítě se samostatně oblékat, zavázat si tkaničky u bot, uklízet hračky na místo, utřít to, co rozlilo apod. Nezlobte se na dítě chyby, které udělá nebo za jeho neobratnost. Projevte trpělivost a nezapomínejte na pochvaly. Děti se tak postupně naučí dělat všechno samostatně — naprosto stejně, jako se naučily chodit a mluvit.
Umění pracovat ve skupině
Od nejútlejšího věku je třeba dítěti vysvětlovat, že ve společenstvích (na hřišti, v mateřské školce nebo ve škole) existují určitá pravidla a pokud se tato pravidla respektují, je možné vybudovat si hezké vztahy s ostatními. Jedním z takových pravidel je umění spolupracovat. Jestliže chceme dítě naučit pracovat ve skupině, není možné je v žádném případě srovnávat s jinými dětmi; to by mohlo jedině vyvolat agresivní chování. Namísto toho je vhodné zdůraznit význam každého dítěte v kolektivu a poté, co je společný úkol zdárně dokončen, je třeba pochválit úplně všechny.
Ovládání cizích jazyků
Pokud bude vaše dítě ovládat nejméně dva jazyky, může to pro jeho životní kariéru mít značné výhody a navíc to rozšíří také jeho kulturní rozhled. Neexistuje totiž lepší způsob jak získat informace o kultuře jiné země než tím, že budeme komunikovat s jejími obyvateli v jejich rodném jazyce.
Organizace vlastní činnosti
Právě díky tomuto návyku může dítě v budoucnu snáze dosahovat cílů, které si stanoví. V dospělosti se mu to bude nepochybně hodit. Základem takového organizace je stanovení denního rozvrhu, který byste měli sestavovat společně s dítětem, ovšem s tím, že budete mít na plánování denního nebo týdenního programu dítěte stále menší podíl v souvislosti s tím, jak dítě vyspívá a učí se se svým časem samostatně disponovat. Je také nezbytné sledovat rovnováhu mezi různými povinnostmi dětí a mezi jejich volným časem. Dítě musí mít dostatek času na hraní, na své koníčky a na další činnosti, které je baví, ovšem tuto dobu je třeba stanovit např. na 3 hodiny poté, co dokončilo své domácí úkoly.
Zachovat klid i pokud se něco nepodaří
To, jaký postoj dítě zaujímá k vlastním úspěchům i neúspěchům, má utvářející vliv na jeho sebehodnocení a také na jeho vzájemné vztahy s jinými lidmi. Často můžeme pozorovat následující «divadlo»: děti hrají nějakou hru, některé z nich prohraje, začne se chovat hystericky a rodiče je rychle odvedou domů. Tento model chování má negativní vliv na umění dítěte čelit nejrůznějším životním situacím a brání tomu, aby se rozvinuly silné stránky jeho osobnosti. Děti musíte chválit za jejich úspěchy, ale neignorujte ani situace, když se něco nepodařilo. Společně s dítětem se pokuste najít příčinu, proč k neúspěchu došlo — právě toto je záruka úspěchů v budoucnosti. Dítěti nezakazujte, aby negativní emoce ze sebe dostalo, ovšem za předpokladu, že jeho projevy nebudou obtěžovat ostatní lidi. A co je hlavní: Je třeba, abyste dítěti dali najevo, že je máte rádi a důvěřujete mu, i kdyby se dělo cokoliv.
40 vět, které dětem dávají křídla
Holčičky a kluky musíme chválit různě