Albert Einstein svého času prohlásil: ,,Každý je geniální. Jestli však budete posuzovat rybu podle její schopnosti šplhat na stromy, prožije celý život v přesvědčení, že je hloupá“.
Americký vývojový psycholog, profesor Harvardovy university Howard Gardner (nar. 1943) jakoby v přitakání geniálnímu fyzikovi přišel s fenoménem „mnohonásobné inteligence“ (kniha Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences, vydána 1983). Stanovil osm typů inteligence. (Původně jich bylo sedm, Gardner doplnil „přírodní inteligenci“ k ostatním teprve deset let poté, co svoji teorii publikoval). Podle jeho názoru je každý vybaven všemi typy inteligence, ovšem v různém poměru. Který z typů převládne rozhoduje nejrozvinutější část mozku, vliv prostředí a situace, ve kterých se člověk během prvních deseti let života ocitne. Dítě odmalička obklopené hudbou velmi pravděpodobně rozvine svůj hudební potenciál. Dítě vedené ke sportu se zaměří na koordinaci pohybů a rovnováhu. Inteligenční kvocient se na úspěšnosti člověka podílí pouze dvaceti procenty. Daleko důležitější je umění komunikace, schopnost odhadnout ostatní a rozpoznat vlastní pocity a motivy jednání. Gardner zdůrazňuje, že je velmi důležité včas zjistit, který z typů inteligence u dítěte převládá.
Škola se ovšem žádným takovým rozpoznáváním nezabývá. Děti se v nejlepším případě dělí na ty se sklony k „přírodním vědám“ a „humanitní“. Co ale když dětská inteligence nespadá ani do jedné z těchto skupin? Není právě tohle častou příčinou, pro kterou některé děti školu vyloženě nenávidí? Dojde-li někdy ke změně v přístupu k této věci je těžko odhadovat. Jako rodiče však můžeme něco pro svoje potomky udělat i sami. Třeba jim pomoci, aby našli sami sebe a svou další cestu.
Gardner je přesvědčen, že každý člověk je od přírody vybaven dostatečným potenciálem úspěchu. Důležité je tento potenciál objevit. Pomoci dítěti, aby se našlo, vnuknout mu přesvědčení, že je dobré a schopné, i když si informace osvojuje jiným než běžným způsobem, po svém. Abyste pochopili, k čemu je nadáno vaše dítě, abyste mu poskytli šanci budoucí maximálně úspěšné seberealizace, zkuste na základě Gardnerovy klasifikace určit, jaký typ inteligence má. Stačí k tomu vaše pozorování, zkušenost učitelek z mateřské školky a základní školy.
Lingvistická inteligence
Děti s tímto typem rozumu ze všeho nejraději poslouchají, čtou, vyprávějí příběhy, píšou, mluví. Velmi rychle začínají plynule hovořit slovy i celými větami, velmi dobře si osvojují cizí jazyky. S čísly a fakty se jim zpravidla tolik nedaří.
Nejvhodnější forma učení: četba, rozmluva, diskuse, hodnocení s uváděním faktů, jmen, charakteristikami účastníků (hrdinů) a posouzením jejich jednání a činů, analýza různých názorů a závěrů, psaní diktátů, argumentace na dané téma.
V jaké profesi může být dítě úspěšné:
• spisovatel
• scénárista
• dramatik
• novinář
• politik
• korektor
• překladatel
Logicko-matematická inteligence
Tito „vědátoři“ naopak hovoří málo, zato však mají vášeň pro čísla, cifry, rébusy, hlavolamy a hádanky. Pamatují si všechna telefonní čísla a data, jsou bystří a i ve velmi ranném věku se nebojí sami nakupovat. V dětství rádi sečítají číslice v espézetkách aut, počítají kolik dnů zbývá do té či oné události, kolik je barevných kostek na chodníku, mají rádi pořádek v hračkách i oblečení. Jsou schopni analýzy i syntézy, mají sklon k systemizaci poznatků i věcí, snadno operují abstraktními pojmy.
Nejvhodnější forma učení: logické úlohy, počítání, využívání výpočtů s praktickým cílem (kolik je třeba peněz na nákup nějakého zařízení nebo zahraniční dovolenou, kolik tapet bude třeba na celý pokoj apod.).
V jaké profesi čeká takové dítě úspěch:
• matematik
• účetní
• programátor
• analytik
• vědec
• detektiv
• logistik
• lékař
Vizuálně-prostorová inteligence
Tyto děti nejčastěji mívají smyšlené kamarády, rády dávají dohromady složité puzzle, kreslí, vytvářejí si příběhy s promyšlenými podrobnostmi, které také ilustrují. Od dětství projevují dobrý vkus v oblékání a už v mateřské školce samy rozhodují, co si ráno obléknou. Ve škole jde těmto žákům dobře geometrie, rýsování, zeměpis, fyzika, chemie, vědy, v nich je třeba dobře se orientovat v nákresech, mapách, vzorcích a tabulkách. Lidé s tímto typem inteligence se skvěle orientují v terénu.
Nejvhodnější forma učení: rýsování smyšlených objektů, vymyšlených zemí, kresby fantastických hrdinů, hledání různých řešení téhož úkolu.
V jaké profesi může dítě uspět:
• designer
• architekt
• výtvarník
• animátor
• inženýr
• vynálezce
• sochař
Interpersonální inteligence
Páni pískovišť a vůdci na dětských hřištích. Od útlého věku vládnou tyto děti komunikačními a organizačními schopnostmi, snadno navazují kontakty s jinými dětmi stejně jako s dospělými, vědí, jak se zalíbit, umějí vycítit náladu. Odhadnou rychle jak s kým jednat a dosáhnout svého. Mají živou mimiku, výrazná gesta, zpravidla pěkně tančí a elegantně se pohybují.
Nejvhodnější forma učení: čtení, účast v hodnotících diskusích, psaní samostatných prací, podíl na žákovské samosprávě, organizace a účast různých stand up mítinků, soutěže, školní akademie, dramatický kroužek apod.
V jaké profesi může být dítě úspěšné:
• politik
• pedagog
• řečník
• vyjednávač/mediátor
• diplomat
• manager
• ředitel/šéf
• byznys kouč
Hudební inteligence
Pamatují si informace ve zvukové podobě, hudbu si okamžitě zapamatují, vymýšlejí si vlastní melodie, zpívají, snadno a rychle se naučí hrát i na několik hudebních nástrojů. Hudba je stále obklopuje, nedokážou bez ní být. Ustavičně ji poslouchají, vyťukávají si rytmus, orientují se v nových hudebních proudech i kapelách, znají dílo kultovních autorů, rády navštěvují hudební školu.
Nejvhodnější forma učení: samozřejmě hudební škola, konzervatoř spolu s běžnou školou třeba i v podobě domácího vzdělávání. Ve škole koncerty, sólové výstupy, provozování vlastní hudební skupiny ap.
V jaké profesi dítě může uspět:
• hudebník
• skladatel
• virtuos na sólový nástroj
• dirigent
• dýdžej
• zvukař
• hudební kritik
• rozhlasový moderátor
• hudební redaktor
Přírodní inteligence
Typickým představitelem takového dítěte byl nepochybně malý Gerry Durell, pozdější světoznámý zoolog a spisovatel. Lidé s podobnou inteligencí v dětství vášnivě zkoumají tajemství přírody a živočišné a rostlinné říše. Milují všechny živé tvory, ať jde o hmyz nebo strom. Na všem najdou zvláštnosti, kterých si jiný nevšimne. Krásu vidí tam, kde ji jiní nespatřují. Pořizují si sbírky přírodnin, pěstují a pozorují nejrůznější zvířata.Ve škole je láká přírodopis, zoologie a biologie, botanika.
Nejvhodnější forma učení: svěřit péči o domácí zvířata, tvorbu časopisů s tématikou přírody, vytvoření knihovničky přírodovědných knih, pořídit domácí mikroskop a dalekohled, chodit na výpravy do přírody, pěstovat rostliny.
V jaké profesi může mít dítě úspěch:
• ekolog
• veterinář
• geolog
• seismolog
• archeolog, genetik
• myslivec
• farmář
Pohybová inteligence
Tyto děti vyjadřují emoce prostřednictvím těla. Od útlého věku tíhnou ke sportu, tanci, fyzické zátěži. Už na dětském hřišti nejdéle ze všech lezou po prolézačkách a žebřících, nebojí se výšky, aktivně skáčou a rychle běhají, hlasitě mluví a smějí se. Mají dobře rozvinutou drobnou motoriku, rády něco tvoří, lepí z modelíny i těsta, z papíru, listí nebo knoflíků, ze všeho, co jim přijde pod ruku. V dospívání neodmítají vystupování na veřejnosti, nebojí se promluvit, tančit, sportovat nebo vystupovat s dramatickými čísly.
Nejvhodnější forma učení: sportovní aktivity (atletika) a tanec, ve školním věku i hudební škola, choreografický nebo dramatický kroužek. Potřebují scénu, možnost vystoupit na školních akcích, účast ve školních diskusích a debatách.
V jaké profesi může být toto dítě úspěšné:
• herec
• tanečník
• sportovec
• cirkusový umělec
• klaun
• sportovní instruktor
• chirurg
• mechanik
• sochař
• řemeslník
• model
• event manager
Intrapersonální inteligence
Tyto děti působí starší než jsou, mají velmi výrazný pohled – jako dospělý, rozvážnou řeč, zajímavé názory a věku neodpovídající rozumové úsudky. Jsou vysoce uvědomělé, dobře rozumějí vlastním i cizím citům, přesto nejsou příliš emotivní, spíše ostýchavé, působí uzavřeně. Ve škole zvláště v dospívání mnoho přemýšlejí a mluví na témata morálky a duchovního života, zajímají je náboženské směry, život a smrt, citáty moudrých lidí, různé teorie.
Nejvhodnější forma učení: umožnit jim vyložit své myšlenky, vyslechnout do všech podrobností jejich názory a mluvit s nimi o nich, poskytnout jim možnost výkladu vlastních teorií a prognóz, nechat je plánovat své úkoly; pomáhat jim v projevování různých citů.
V jaké profesi může dítě uspět:
• psycholog
• psychiatr
• učitel
• filosof
• duchovní
• politik
Věříme, že vám nápověda podle Gardnerovy teorie pomůže najít klíč ke svému dítěti a jeho zálibám a náklonnostem a že vám umožní odhalit jeho talent a nejvhodnější budoucí cestu. Aby se v životě našlo a bylo nejen úspěšné, ale především šťastné.
A. Fanagoriy